[Sisällysluettelo]

HUOM! Tämä ohje on merkitty vanhentuneeksi/poistettavaksi! Ohjeen ajantasaisuutta ei ole tarkistettu pitkään aikaan, eikä ohjetta enää päivitetä.

Osoitetarrat OpenOfficella Excel-taulukosta

Eräällä keskustelupalstalla tuli vastaan kysymys, jossa tivattiin mahdollisuutta tehdä osoitetarroja OpenOfficella siten, että itse tietolähde on Excel -taulukko. Wordissä asia on todella helppo, ja ajattelin sen olevan helppo OpenOfficellakin, niinpä päätin kokeilla miten työ onnistuu. Asia osoittautui kuitenkin hieman monimutkaiseksi*, joten päätin dokumentoida tämän ohjeeksi. Kenties tästä on apua toisillekin, kun OpenOfficelle ei liikaa suomeksi ole ohjeita.

* En ole mikään OpenOffice -expertti, käytän pääasiassa MS Officea, joten jos sinulla on selkämpi tapa tehdä osoitetarroja Excel -tiedostosta OpenOfficella, otan mielelläni palautetta vastaan.
  1. Käynnistä OpenOffice.org Writer
  2. Valitse File / Wizards / Address Data Source...
  3. Valitse Other external data source -valinta ja sitten Next -painike.
  4. Valitse Settings -painike.
  5. Valitse Database type -pudotusvalikosta Spreadsheet ja sitten Next -painike.
  6. Kerro Path to the spreadsheet document -kenttää missä osoitteet sisältävä Excel-tiedosto sijaitsee. Valitse lopuksi Finish -painike.
  7. Valitse Next -painike.
  8. Kirjoita jokin kuvaava nimi Address book name -kenttään ja valitse sitten Finish -painike.
  9. Valitse File / New / Labels
  10. Valitse Database -pudotusvalikosta se nimi jonka annoit kohdassa 8.

    Valitse Table -pudotusvalikosta se Excel-tiedoston välilehti jossa osoitteet ovat.

    Valitse Database field -pudotusvalikosta kenttä, jonka haluat tarraan, ja paina sitten nuolipainiketta.

    Toista tämä kaikille niille kentille, jotka haluat tarraan mukaan.

    Jos sinulla on valmis tarrapohja jolle tarrat tehdään, valitse se Brand - ja Type -pudostusvalikoista. (Jos pohjaa ei ole, voit luoda sellaisen heposti Format -välilehdellä, josta seuraavaksi)
  11. Jos sinulla ei ole valmista tarrapohjaa, voit luoda sellaisen Format -välilehdellä.
    (Jos sinulla on jo pohja, hyppää tämän vaiheen ohi)
    Esimerkkikuvassa näet asetukset, jolla saadaan 3,7 x 7 cm kokoisia tarroja arkille
    24 kpl (3 kpl rivissä, 8 riviä). Kyseessä on melko yleisesti käytössä oleva tarrakoko.
  12. Valitse lopuksi Options -välilehdeltä valinta Syncronize contents ja sitten New document -painike.
  13. Asettele ensimmäinen osoitetarra mieleiseksesi, ja valitse sitten Syncronize Labels -painike. Näin kaikki tarrat saavat saman asettelun.
  14. Valitse File / Print...
  15. Valitse Yes -painike.
  16. Nyt voit valita mitkä osoitteet tulostetaan. Koska tulostamme tässä ohjeessa kaikki, valitse Records -kohdasta All -valinta ja sitten OK -painike.
  17. Tästä eteenpäin tulostus jatkuu normaalisti, eli valitse tulostin ja sen asetukset jne.

    HUOM! Lisätyt osoitteet näkyvät vasta valmiissa tulosteessa, poiketen esim. MS Wordin toiminnasta.
Lisää tietoa:
OpenOffice.org

7.11.2008
(Yama)Neko
Security Check